Hvordan hænger Instagram sammen med kunst?

Kunstmarkedet er rykket online. En undersøgelse fra Invaluable har vist at kunstelskere primært opdager kunst online nu til dags. Generelt har kunstindustrien lidt af tilbagegang siden 2015, men faktisk har det online kunstmarked oplevet enorm vækst. Det siges at det i dag repræsenterer omkring 7 % af kunstmarkedet. Her er der især tale om Instagram, som vi fokuserer på i dag.

Kunsten er rykket ud af kunstgallerierne

De sociale netværk har generelt vendt verden op og ned for mange sektorer, og dette gælder også for kunst. Nu kan du øjeblikkeligt finde ud af de seneste kontroverser, trends, sladder og alt andet på et sted.

Instagram og andre sociale netværk har også ændret hvordan vi modtager kunst, og det giver os mulighed for at interagere med kunstnere og kunstværker på et meget mere personligt niveau. Nu er kunst ikke længere afhængig af kunstgallerier og museer, når vi har mulighed for at få den kunstneriske oplevelse på nettet.

Sådan erhverver du kunst på Instagram

Kunstsamler Peter Ibsen har erhvervet adskillige kunstværker via Instagram. Han deler at processen indebærer at finde frem til noget interessant, og derefter at starte en dialog. Ofte kender han allerede til kunstneren eller kunstværket, hvis han vælger denne vej til at erhverve kunst på nettet. Som med andre salg handler det online kunstmarked om at have et tillidsbånd til den anden person.

Er alt på Instagram kunst?

Er det kunst når kendisser og influencere lægger indhold op på de sociale netværk som Instagram? Det er en interessant verden, som motiverer flere mænd og kvinder til at acceptere dem selv som de er. Derudover er det også et fænomen, som har været med til at rydde tabu for operationer som fx brystforstørrelse hos Motiva.

Hvorvidt instagram indlæg er en kunst, er en interessant debat. Hidtil har mange argumenteret for at modellers arbejde ikke er kunst. Det argumenteres at det er fotograferne og mode designerne, som står for kunst i denne regi, og at modellerne blot viser det frem.

Men når influencere skaber indhold til de sociale netværk står de ofte for hele processen med opsætning, redigering og valg af tøj. Kan man derfor kalde influencers værker på Instagram for kunst? Det lader vi jer som læsere beslutte på egen hånd.

Modtager vi får meget kunst?

Der er naturligvis også kunstnere på Instagram, som kun lægger kunstværker op. Her mener vi at de ikke fokuserer på billeder af sig selv. Dette aspekt har også lagt op til en del debat. Hvad betyder den online kunst for vores opfattelse af kunstværker? Bliver vi overvældet med alt for meget kunst, og fører det til at vi sætter mindre pris på det? Eller er det stik modsat og får det os til at ønske mere og sætte mere pris på det? Det har uden tvivl ændret hvordan især den unge befolkning opfatter kunst, men det behøver nødvendigvis ikke at være negativt. Tiderne skifterne.